فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


آنفلوانزای H1N1 (خوکی) و مروری بر ویروس های مختلف عامل بیماری آنفلوانزا
در تاریخ جمعه، ۰۶ آذر ۱۳۸۸ توسط kasra

مقالات آموزشی آنفولانزا هم اکنون یک بیماری شایع در کشورمان محسوب می شود. در این مقاله با معرفی نوع جدید این بیماری که در کشورمان مشکل آفرین شده است، اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار می گیرد. نویسنده مقاله خانم دکتر توسطی خیری، سرپرست بخش آنفولانزای انستیتو پاستور هستند.

آنفلوانزا، بیماری حاد و شایع دستگاه تنفسی است که ابتلا به آن به شکل بیماری بدون علائم بالینی مشخص تا عفونت پیچیده تنفسی و سیستماتیک و حتی عوارض عصبی تظاهر می یابد. موارد خفیف آنفلوانزا خیلی شبیه سرما خوردگی بروز می کند و گلو درد، آبریزش از بینی و کنژکتیویت خفیف ممکن است رخ دهد. در هنگام ابتلا به آنفلوانزا، فرد تب ناگهانی،‌ لرز، بی حالی،‌ سرفه،‌ درد بدن و سردرد (خصوصا پشت چشم ها)، افزایش حساسیت به نور و ضعف عمومی را تجربه می کند. علائم تنفسی شامل گلودرد‌، آبریزش و سرفه خشک یا خلط¬دار است. علائم حاد معمولاً طی دو تا سه روز کاهش می یابد، ولی تب ممکن است تا 5 روز طول بکشد. بیماری به صورت معمول و در افراد بدون بیماری های زمینه¬ای بعد از سه تا هفت روز بهبود می یابد البته سرفه و ضعف عمومی ممکن است هفته ها طول بکشد. ویروس آنفلوانزا همه گروه های سنی را آلوده می کند، ولی کودکان بالاترین ریسک عفونت را دارند و ریسک عوارض شدید و خطرناک آنفلوانزا در بین سالمندان، کودکان زیر 2 سال و افراد با بیماری های زمینه ای بالاتر است. اپیدمی های آنفلوانزا معمولا در طی ماه های سرد رخ می دهد به طوری که می توان گفت فصل شیوع آنفلوانزا از پاییز تا بهار می باشد.

ویروس عامل بیماری آنفلوانزا
این ویروس به خانواده ارتومیکسوویریده تعلق دارد که شامل 4 جنس‌ ویروس های آنفلوانزای A ،B، C و توگو ویروس ها (که گاهی آنفلوانزای D نامیده می شوند)، می باشد. ویروس های آنفلوانزای A، B و C بر اساس تفاوت های آنتی ژنی بین پروتئین های نوکلئوکپسید و پروتئین های ماتریکس قابل تمایز می باشند. علاوه بر این ویروس های آنفلوانزای A با توجه به طبیعت آنتی ژنی گلیکو پروتئین های هماگلوتینین و نورآمینداز به چندین زیر نوع (H1-H16) و (N1-N9) تقسیم می شوند. تاکنون فقط سه زیرنوع H1N1، H2N2 و H3N2 به صورت اپیدمی های فصلی از نمونه های انسانی جدا شده اند.
ویروس های آنفلوانزای A به طور طبیعی گستره متنوعی از گونه های پرندگان،‌ انسان و پستانداران دیگر شامل خوک و اسب را آلوده می کنند. به نظر می رسد که ویروس آنفلوانزای B به طور طبیعی فقط انسان ها را آلوده می کند و ویروس آنفلوانزای C عمدتاً از انسان ها و همچنین خوک در چین جدا شده است.
گلیکو پروتئین های سطحی ویروس های آنفلوانزای A تغییر پذیری بیشتری در توالی های اسید آمینه هایشان نسبت به پروتئین های مشابه آنها در ویروس آنفلوانزای B نشان می دهند.

تغییرات عمده آنتی ژنی
شیفت آنتی ژنی، تغییرات شدیدی است که در ساختمان ویروس بالاخص آنتی ژن های سطحی ویروس خصوصا هماگلوتینین ((HA ایجاد می شود. ویروس جدید ممکن است کاملاً با انواع قبلی از نظر آنتی ژنیک متفاوت باشد. بازآرائی قطعه های ژنومی از دو ویروس متفاوت در سلول میزبان به پدیده نوآرائی منجر میشود که در ویروس های دارای ژنوم قطعه قطعه نظیر ویروس آنفلوانزا رخ می دهد. این تغییرات عمده معمولاً باعث ایجاد پاندمی های بزرگ در جهان می گردد.

تغییرات جزئی آنتی ژنی
دریفت آنتی ژنی به وسیله جهش های نقطه ای و در نتیجه جانشین شدن اسید آمینه ها در سایت های آنتی ژنی HA صورت می گیرد که باعث تغییر عملکرد آنتی بادی های القا ‌شده توسط عفونت قبلی می گردد. بنابراین سیستم دفاعی میزبان قادر به مقابله با ویروس جدید نمی¬باشد و به همین دلیل هنوز واکسن طویل¬المدت علیه ویروس آنفلوانزا تهیه نشده است. اپیدمی¬های سالانه آنفلوانزای فصلی نتیجه این تغییرات ویروسی می باشد.

آنفلوانزای پرندگان
ویروس های آنفلوانزای نوع A قادر به ایجاد سه بیماری متمایز در انسان هستند که آنفلوانزای فصلی،‌ پاندمیک و مرغی را شامل می شود. زیرنوع هایی از ویروس آنفلوانزای A که در جمعیت های انسانی در حال چرخش هستند باعث ایجاد بیماری آنفلوانزای فصلی می شوند. بر آوردها نشان می دهد که حدود 144 زیرنوع آنفلوانزای A وجود دارد که همگی در پرندگان یافت می شوند که تاکنون فقط سه زیرنوع باعث ایجاد پاندمی در قرون اخیر شده اند، H2N2، H3N2 و H1N1. اما زیرنوع هایی که مرزهای گونه ای را شکسته و در انسان هم بیماری زا شده اند عبارتند از : H9N2 و H7N7 و H7N2 و H5N1. این ویروس ها از مدفوع و ترشحات تنفسی پرندگان آلوده دفع می شوند. انتقال به انسان می تواند ناشی از تماس های نزدیک با پرندگان مرده، آلوده و برخورد با سطوح آلوده باشد. این انتقال معمولاً از راه دهان، ‌بینی، ‌چشم و ریه رخ می دهد.

علائم بیماری آنفلوانزای پرندگان
- علائم در پرندگان
این علائم بر پایه نوع ویروس، سن و گونه پرنده متفاوت است و طیف وسیعی را شامل می شود. مرگ ناگهانی بدون علائم قبلی،‌ عدم تعادل، رنگ پریدگی و ایجاد رنگ بنفش در تاج و پا و چپر،‌ تخم مرغ های با پوسته نرم، ضعف و تحلیل انرژی، ‌اسهال، تورم سر و پلک ها، تورم تاج چپر و مفصل ها، آبریزش بینی، ،‌سرفه، عطسه و کاهش تخم گذاری از جمله این علائم می باشد. البته گاهی حتی علائم بروز نمی کند و پرنده به ظاهر سالم است.
- علائم در انسان
ویژگی های کلینیکی بر اساس گزارش های افرادی که تاکنون به آنفلوانزای مرغی با زیر نوع های مختلف ویروس آلوده شده اند، خلاصه شده است که از موارد خفیف و عفونت بدون علائم تا موارد شدید و علائم غیر معمول مثل انسفالوپاتی و گاستروانتریتیس هم دیده شده است. ممکن است دوره انکوباسینون آنفلوانزای مرغی طولانی تر از آنفلوانزای انسانی باشد. علائم اولیه تب (دمای بیش از 38 درجه) مشابه آنفلوانزا با علائم دستگاه تنفس تحتانی، کنژکتیویت، اسهال و حالت تهوع و درد در نواحی شکمی و سینه،‌ خونریزی از بینی و لثه ها و خلط هم جزو علائم بیماران بوده است. تقریباً همه بیماران پنومونی و تغییرات رادیوگرافیک داشتند که به طور متوسط هفت روز بعد از بروز تب ناهنجارهای رادیو گرافیک قابل مشاهده بوده است.

آنفلوانزای H1N1 جدید (خوکی)
از ماه مارس میلادی سال جاری بیماری آنفلوانزای جدیدی که در ابتدا به نام آنفلوانزای خوکی نامیده شد در مکزیک شایع شد و در ابتدا مرگ و میر قابل توجهی را موجب گشت. انتشار سریع این بیماری در کشورهای دیگر پس از زمان کوتاهی، نگرانی مسئولین بهداشتی جهان را به خود جلب نمود. در آخرین گزارش های سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که تقریبا در تمام کشورها آنفلوانزای H1N1 جدید دیده شده است. در ایران طبق آخرین گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا 5 مرداد 1388 شمار مبتلایان به آنفلوانزای H1N1 جدید در کشور به 23 نفر رسید.

علائم بیماری آنفلوانزای H1N1 جدید
از لحاظ بالینی شدت آنفلوانزای H1N1 جدید طیف متنوعی را شامل می شود که عبارتند از موارد بالینی خفیف، یعنی بیماری مشابه آنفلوانزای فصلی، تا موارد شدید عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی و پنومونی.

روش های تشخیصی
روش های تشخیصی آنفلوانزا از لحاظ قیمت، دشواری و اختصاصیت و حساسیت متفاوت هستند.
- سرولوژی: پروتئین HA سطح ویروس با اسید سیالیک سطح گلبول قرمز اتصال یافته و ایجاد هماگلوتیناسیون مینماید. در حضور آنتی بادی اختصاصی علیه این پروتئین، ممانعت از هماگلوتیناسیون یاHemagglutination Inhibition صورت می گیرد.
- Agar Gel Immunodiffusion (AGID)
- Immunoflourescence (IF)
- Enzyme Linked Immunosorbent Assay (ELISA)
- جدا سازی و کشت ویروس (Virus Isolation) در سلول و تخم مرغ جنین دار و ساب تایپ کردن به کمک روش های سرولوژیکی
- Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) جهت تعیین نوع و زیرنوع ویروس های جداشده از نمونه بیماران بصورت مستقیم یا پس از کشت.
- Real-Time Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction (RRT-PCR) که به عنوان (qPCR) Quantitative PCR هم نامیده می شود. این روش تکنیکی کمی محسوب می شود و مقادیر توالی های اسید نوکلئیک خاص را سریعاً تعیین می کند.

پیشگیری
بهترین روش پیشگیری در مورد کلیه عفونت ها بالاخص عفونت ویروس های تنفسی، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از روبوسی است که تا 60 درصد خطر انتقال آنفلوانزا را کاهش می‌دهد. شستشوی مرتب دست با آب و صابون، پوشاندن صورت در هنگام عطسه و سرفه، دوری از بیماران مشکوک، استراحت در منزل در هنگام بیماری بهترین و مقرون به صرفه ترین روش جلوگیری می باشد.

نوشته: دکتر معصومه توسطی خیری، سرپرست واحد آنفلوانزا انستیتو پاستور ایران
منبع: خبرنامه تابستان 1388 انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD