فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


تولید نخستین بزهای تراریخته با قابلیت تولید پروتئین نوترکیب انسانی در ایران
در تاریخ یكشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

تازه های بیوتکنولوژی رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به تولد بزهای تراریخته اعلام کرد: شنگول و منگول - بزغاله‌های تراریخته متولد شده در رویان - پس از 21 روز در سلامت کامل هستند.


دکتر حمید رضا گورابی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بزهای تراریخته تولیدی حامل ژن تولید پروتئین نوترکیب انسانی موثر در درمان مبتلایان هموفیلی نوع B بوده و جنین دام‌های تراریخته دیگری حامل ژن تولید داروی tPA نیز در پایگاه اصفهان پژوهشگاه رویان انتقال یافته که منتظر تولد آنها هستیم.

وی افزود: بزغاله‌های تراریخته متولد شده که 28 مرداد ماه سال جاری انتقال جنین شده و 19 دی ماه سال جاری در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در هلاجرد تهران متولد شده اند پس از بزرگ شدن در شیر خود فاکتور 9 انعقادی خواهند داشت. این پروتئین نوترکیب در بدن انسان در کبد سنتز شده و در اثر اختصاص در تولید آن فرد به هموفیلی نوع B مبتلا می‌شود، لذا مصرف فرآورده دارویی تولیدی از شیر این دام‌ها می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: گروه تحقیقاتی دیگر پژوهشگاه رویان در اصفهان هم به موازات این تحقیقات طرح دیگری را در راستای تولید دام‌های تراریخته با قابلیت تولید tPA در دست اجرا دارند. این دارو برای درمان سکته‌های مغزی و قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که چنانچه این دارو بلافاصله پس از ایجاد سکته به انسان تزریق شود، موجب از بین رفتن سریع لخته‌ها شده و بافت‌های اطراف آن بر اثر نارسایی تغذیه از بین نخواهد رفت و جریان خون به حالت عادی باز خواهد گشت.

وی تصریح کرد: با تلاش محققان پژوهشگاه در اصفهان چند جنین حامل این ژن‌ها منتقل شده که امیدواریم تا حدود دو ماه دیگر شاهد تولد بزهای تراریخته حامل ژن tPA نیز باشیم.

رییس پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هشت کشور در دنیا وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تولید حیوانات ترنس ژن (تراریخته) با این هدف است که با انتقال ژن، پروتیین‌های دارویی در داخل شیر آنها بیان شود تا در آینده بتوانیم از آنها در تولید فرآورده‌های دارویی استفاده کنیم.

گورابی اضافه کرد: این کار در سه بخش گروه جنین شناسی، گروه ژنتیک و گروه حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته است که در گروه جنین شناسی، تولید جنین تراریخته با فن‌آوری شبیه سازی، در گروه ژنتیک، دستکاری ژنتیکی سلول‌های اهدا کننده هسته و در گروه حیوانات آزمایشگاهی، آماده سازی حیوانات برای انتقال جنین، مراقبت حین بارداری تا تولد و پس از آن انجام پذیرفته است.

امیری ــ کارشناس ارشد ژنتیک ــ هم که در این پروژه همکاری داشته است اظهار داشت: در این طرح در راستای تولید یک سری پروتئین‌های نو ترکیب با خاصیت دارویی، فاکتور 9 انعقادی انسانی مد نظر قرار گرفته است که محصول این ژن در کبد سنتز می‌شود، اگر نقصی در ژن وجود داشته باشد، ایجاد بیماری هموفیلی نوع B می‌کند که راه حل درمان آن نیز پلاسمای منجمد، فاکتور IX از آنتی بادی منوکلونال و پروتئین نوترکیب است.

وی ادامه داد: در این پروژه ژن فاکتور 9 انعقادی از سلول‌های کبدی انسان برداشت شد و سپس با استفاده از روش‌های فاکتور مناسب جهت ورود به سلول‌های فیبروبلاست جنینی طراحی شد.

دکتر صنعتی ــ رییس سابق پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری - هم که در این پروژه همکاری داشته است، اضافه کرد: بعد از خطی کردن پلاسمید نوترکیب حامل ژن کد فاکتور 9 انعقادی انسان، سازه ژنی حاصل با استفاده از روش الکترو پوریشن در غلظت‌های مناسب به سلول‌های فیبروبلاست ژنی بز با تراکم سلولی معین منتقل شد، در ادامه سلولهای مذکور در محیط کشت اختصاصی تکثیر یافتند و پس از آن با کمک روش‌های مولکولی مثل واکنش PCR روی تک سلول و تکنیک FISH، سلول‌های تراریخته غربال شده به طور مجزا تکثیر و ذخیره شدند تا در مرحله انتقال به تخمک استفاده شوند.

دکتر دانش زاده ــ مسوول حیوانات آزمایشگاهی در این پروژه - نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص روند آماده‌سازی رحم مادر جایگزین، انتقال جنین از طریق جراحی، مراقبت در حین حاملگی و تولد تصریح کرد: در این زمینه از بز ماده در سن مناسب استفاده کردیم، به طوری که فاز جنینی با وضعیت بافتی رحم و تخمدان هماهنگی داشته باشند؛ بنابراین در این روش شش مورد انتقال جنین داشتیم که دو مورد حاملگی اتفاق افتاد که متاسفانه یکی از آنها سقط شد و دیگری توانست دوره لازم را طی کند و در روز 145 با سونوگرافی مشخص شد که می‌توان سزارین را انجام داد که سرانجام در 19 دی ماه جاری بزغاله‌های تراریخته متولد شدند.

پژوهشگاه رویان در مهر ماه سال 85 با تولد "رویانا" نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه، به تکنیک شبیه سازی دست یافت و پس از گذشت یک سال با بهبود این تکنیک ها به موفقیت های تازه ای در این زمینه دست یافت به طوری که دو سال و نیم بعد یعنی در فروردین ماه 1388 "حنا" اولین بزغاله شبیه سازی شده ایران متولد شد.

اولین گوساله های شبیه سازی شده خاورمیانه نیز با نام های "بنیانا" و "تامینا" تیر ماه امسال متولد شدند که چند روز بعد از تولد به علت یک بیماری عفونی تلف شدند.

هم اکنون دو بزغاله ترنس ژن که با نام های علمی Royan TGF91 و Royan TGF92 معرفی شده اند در سلامت کامل به سر می برند و حال هر دو آنها خوب توصیف شده است. لازم به ذکر است، ارزش هر کدام از این بزها 100 هزار دلار است.

منبع: پژوهشگاه رویان


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD