فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


گزارش رییس ستاد توسعه زیست فناوری
در تاریخ شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۸۹ توسط kasra

اخبار رییس ستاد زیست فناوری می گوید: راه اندازی ستاد توسعه زیست فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد مجتمع تولید داروهای نوترکیب در انستیتو پاستور ایران، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جهاد دانشگاهی و تدوین اساسنامه پارک زیست‌فناوری پاستور (بوعلی سینا) در انستیتو پاستور از اقدامات مهم کشور در حوزه بیوتکنولوژی است.
دکتر عباس صاحبقدم لطفی زیست فناوری مدرن را استفاده از فرایندهای ژنتیکی، مولکولی و سلولی در تولید کالاها و خدمات دانست و افزود: زیست فناوری پس از تکنولوژی اطلاعات به عنوان موج دوم اقتصاد دانش محور شناخته شده که فرصت های جدید برای جامعه و اقتصاد ایجاد می کند.

وی با اشاره به ارزش افزوده این فناوری در دنیا با بیان اینکه میزان ارزش افزوده این فناوری از 5/138 میلیارد دلار در سال 2004 به 3/216 میلیارد دلار در سال 2008 رسیده است گفت: کاربرد این فناوری در سال 2008 در حوزه های سلامت و پزشکی، تامین کننده خدمات، کشاورزی و غذایی، خدمات تکنولوژی و فرآیندهای صنعتی و محیط زیست است.

وی، ماموریت ستاد توسعه زیست فناوری را معطوف به چهار زمینه توسعه منابع انسانی، حمایت و هدایت پژوهشهای کاربردی و توسعه ای، تقویت و توسعه زیرساخت ها و فناوری، تولید و بازاریابی دانست و ادامه داد: در بخش زیست‌فناوری کشاورزی موفق به ثبت 12 اختراع در 3 سال گذشته و آمادگی برای معرفی حداقل یک گیاه تراریخته (پنبه) شدیم.

دکتر لطفی تولید داروهای ایمود (IMOD) برای مقابله با ایدز، داروی سینووکس (Cinnovex) برای درمان MS، آنژی پارس (Angipars) برای درمان زخم های دیابتی، داروی نوترکیب "اینترفرون گاما-ب1" انسانی با نام تجاری "گاماایمونکس”، داروی نوترکیب "پگیلیتد اینترفرون" با نام تجاری پگافرون برای درمان هپاتیت C و راه اندازی بزرگترین مجتمع تولید داروهای نوترکیب در منطقه غرب و جنوب غربی آسیا توسط انستیتو پاستور ایران را از پیشرفتهای زیست فناوری پزشکی و دارو در کشور نام برد.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: تولید فاکتور رشد فیبروبلاستی (کاربرد پژوهشی) سالیانه 500 میلیون تومان، اینترفرون بتا A1 (رسی‌ژن) سالیانه 52 میلیون دلار، اریتروپوئیتین بتا سالیانه 5/7 میلیون دلار، اینترفرون گاما سالیانه 2/1 میلیون دلار و HGH سالیانه 12 میلیون دلار صرفه‌جویی‌ ارزی به همراه دارد.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: علاوه بر اینها تولید آزمایشگاهی عدس مقاوم به سرما از سوی دانشگاه فردوسی مشهد، تولید آزمایشگاهی سیب زمینی مقاوم به بید در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و ساخت کیت اندازه گیری بیان ژن (کیت سایبربیوپارس) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از دیگر دستاوردهای پژوهشگران حوزه زیست فناوری است.

دکتر لطفی همچنین به رتبه ایران در میان کشورهای آسیای جنوب غربی اشاره کرد و یادآور شد: ایران در تولید مقالات علمی در حوزه زیست فناوری در 7 ماه اول سال 2010 در میان 17 کشور ترکیه، فلسطین، یمن، امارات، پاکستان، عربستان، ژاپن، لبنان، کویت، قطر، سوریه، عراق، آذربایجان، بحرین، افغانستان و عمان بعد از ترکیه رتبه دوم را از آن خود کرد.

وی همچنبن به رتبه ایران در جهان اشاره کرد و افزود: ایران در تولید مقالات در 7 ماه اول سال 2010 در دنیا در رتبه 19 قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به کاربردهای زیست فناوری در حوزه دریایی اشاره و خاطر نشان کرد: تولید فرآورده های جدید و اصلاح شده، فراهم آوردن تکنیک های جدید برای ردیابی، ارزیابی، ذخیره، حفاظت و مدیریت اکوسیستم های دریایی و شیلات و پرورش آبزیان (Aquaculture) به صورت پایدار و مطمئن از مهمترین فواید زیست فناوری دریایی است.

وی با اشاره به فعالیتهای محققان در زیست فناوری در ایران از راه اندازی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دریایی خلیج فارس در جزیره قشم خبر داد و اضافه کرد: در این مرکز فعالیت هایی چون استخراج پروتئین های تک سلولی از رنگدانه پوست مرکبات، پکتین ها و جلبک های تخمیر شده توسط میکروارگانیزمها، تجزیه زیستی آلاینده ها مانند روغن خام، سوخت های فسیلی با سطح سولفور بالا و پساب کارخانجات نساجی و همچنین در حوزه بیوتکنولوژی غذایی، استفاده از آنزیم های جدید برای فراوری نشاسته، آب میوه، صنایع تولید قند و‌ شکر و لبنیات انجام می شود.

لطفی با اشاره به کاربردهای زیست فناوری دریایی در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی، کنترل آفات با استفاده از میکروبهای حشره کش مانند Bacillus thuringiensis و B. sphaericus و تولید تخمیرب آنتی بیوتیک ها را از جمله اقدامات در این زمینه ذکر کرد و تاکید کرد: در این راستا اقدام به تاسیس مجموعه های کشت جلبکی و میکروارگانیزم ها، تولید ایمپلنت و اجزای کاشتنی برای پیوند استخوان با استفاده از مرجانها، تولید داروهای ضد سرطان، تولید پلی ساکارید‌ها (آگار و آلژینات، پرورش و تولید اویستر مروارید ‌ساز (نوعی صدف) (در همکاری با UNESCO) با هدف ایجاد صنعت پایدار تولید مروارید، تولید صنعتی پروتئین تک سلولیSCP (در مقیاس تجاری) و کود زیستی از ماکرو‌آلگ ها یا علفهای دریایی، تولید بتا کاروتن از Dunaliella salina و تولید میکرو‌ارگانیسم ها به منظور مصارف غذایی در آبزی پروری شد.

دکتر عباس صاحب قدم لطفی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ریزی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تا پایان سال جاری تعداد داروهای نوترکیب به 12 مورد برسد اظهار داشت: متولی تولید داروهای نوترکیب وزارت بهداشت است که با همکاری بخش بیوتکنولوژی ستاد توسعه زیست فناوری و انیستیتو پاستور تولید می شود.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به ضرورت تولید واکسن آنفلوآنزای خوکی در کشور یادآور شد: این بیماری همواره می تواند کشور را در معرض تهدید قرار دهد زیرا ویروس این بیماری در هر زمانی امکان ورود داشته باشد می تواند به تدریج اپیدمی را موجب شود.

وی ادامه داد: اگر ویروس این بیماری جهش یابد در این صورت باید نوع واکسن تغییر پیدا کند ضمن آنکه می تواند در برخی از انواع آنفلوآنزاها مقاومت ایجاد کند.

دکتر لطفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیتهای آموزشی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در این بخش با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت علوم سعی داریم تا رشته های مرتبط با زیست فناوری و بیوتکنولوژی را متحول کنیم به گونه ای که رشته های مورد نیاز کشور که می تواند به فعالیت های کاربردی بیانجامد را در دانشگاهها ایجاد کنیم.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک ادامه داد: گروه بیوتکنولوژی نیز در بخش معاونت آموزشی شکل گرفته و به دنبال این است که رشته های مرتبط با بیوتکنولوژی که می تواند زمینه های کارآفرینی را در حوزه زیست فناوری ایجاد کند در مقطع دکتری راه اندازی کند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از رشته های ایجاد شده در این حوزه مرتبط با بیوتکنولوژی است، اضافه کرد: در حال حاضر به شیوه های سنتی دانشجوی رشته زیست شناسی پذیرفته می شود اما قرار است زیست شناسی به جز پزشکی در رشته های کارشناسی بیوتکنولوژی و کارشناسی ارشد میکروبیولوژی کاربردی و بیوتکنولوژی کشاورزی صنعت و محیط زیست، مدیریت بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی فعال شود که امیدوارم این تغییرات در آزمون سراسری سال جاری اعمال شود.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD