فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


قطعنامه سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران
در تاریخ چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط kasra

اخبار
سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ژنتیک ایران که با شرکت بیش از یک هزار نفر از اندیشمندان، متخصصان، محققان و دانشجویان حوزه های مختلف علوم ژنتیک از 23 تا 25 اردیبهشت 1397 در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

سرآغاز گفتار نام خداست که رحمتگر مهربان خلق راست

پیشرفت های علم ژنتیک طی دو دهه پس از دستیابی به توانایی توالی یابی ژنوم، انقلابی را در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه ی پزشکی و کشاورزی ایجاد نموده است. پروژه های فراگیر جهانی Hap/Map، ENCODE، Human Proteome Project ،Exposome یکی پس از دیگری در جهت تکمیل دانش بشری، موجبات درک بهتری از ساختمان و فرآیندهای موجودات زنده فراهم نموده است. اگرچه این مسیر با پویایی پیش می رود، فناوری¬های منتج از آنها، بخشی از نیازهای کلیدی بشر به ویژه در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای ژنتیکی، نادر و پیچیده در حوزه سلامت را پاسخ داده و دستیابی به روشهایی برای غلبه بر مشکلات ناشی از بحران خشکی، کم آبی، بیماری ها و آفات گیاهی از جمله روش های ویرایش ژنی، نوید بخش مسیر پیشرفت های علمی و فناورانه در عرصه کشاورزی و تامین نیاز جمعیت رو به فزون بشری شده¬است. پیش بینی می شود ژنومیک در ارتقا سلامت و امنیت غذایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و برگزاری چنین گردهمایی هایی برای تبادل دانش و تجربه دانشمندان پیشرو، فرصتی برای تحول و پیشرفت بیش از پیش در کشور ما خواهد بود.

در طی برگزاری این رخداد مهم و ارزشمند ملی و بین المللی علاوه بر ارائه 30 سخنرانی کلیدی توسط محققان بین¬المللی از کشورهای پیشرو جهان، محققان ایرانی مقیم خارج از کشور و چهره‌های برجسته علمی کشورمان، تعداد 650 پوستر و 64 سخنرانی شفاهی نیز توسط متخصصان و محققان داخلی ارائه شد. علاوه بر سایر اقدامات ارزشمند در حاشیه کنگره، 5 میزگرد و هم¬اندیشی تخصصی، 4 کارگاه آموزشی و نمایشگاه شرکت‌های فناور و دانش بنیان داخلی و شرکت¬های ارائه دهنده خدمات و تامین تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته ژنتیک برگزارشد.

کمیته تدوین قطعنامه ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان، پس از سه روز تبادل آخرین دستاوردهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری هم‌اندیشی¬ها و میزگردهای مختلف، پس از کسب نظرات متخصصان و جمع¬بندی پیشنهادهای ارائه شده که اهم آنها به شرح زیر در جلسه اختتامیه کنگره به سمع و تایید شرکت¬کنندگان محترم رسید، از مسئولان محترم کشور و محققان انتظار داریم تا در جهت مصوبات این همایش علمی، اقدامات عملی عاجل رامبذول دارند:

1.با عنایت به سوابق ارزنده دانشمندان ایرانی در تاریخ پر افتخار ایران با اعتبار مستندات و مکتوبات چند هزار ساله و تلاشهای برجسته دوران معاصر در حوزه ژنتیک و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه به مقوله مرجعیت علمی: «ما می¬توانیم به قله¬های رفیع علمی برسیم، ما میتوانیم مرجع علمی در جهان شویم» انتظار دارد با برنامه‌ریزی هوشمندانه و حمایت جدی مسئولین، زمینه تحقق حضور موثر پژوهشگران ایرانی در مرزهای دانش رو به پیشرفت علم ژنتیک تسهیل شود.

2. از آنجایی که رسالت بنیادین انجمن ژنتیک کمک به توسعه مرزهای این دانش، پرورش روحیه خلاقیت و گسترش تفکر در حوزه¬های مختلف علوم ژنتیک است، انجمن آمادگی کامل خود را برای تعامل و همکاری بیش از پیش با حوزه¬های قانونگذاری و اجرایی کشور، به منظور نیل به اهداف ارزشمند ملی اعلام می¬نماید.

3. با توجه به رشد بی¬رویه و توسعه کمی مراکز آموزش عالی در طی سال¬های اخیر و افزایش تعداد دانشجویان و همچنین بروز پدیده بیکاری دانش آموختگان رشته‌های مختلف علوم از جمله رشته‌های وابسته به علم ژنتیک و نگرانی کاهش کیفیت آموزشی، تجدید نظر و بازنگری در رسالت، اهداف و دروس مرتبط در مقاطع تحصیلی پیش از دیپلم و در مقاطع دانشگاهی، همچنین میزان پذیرش در این دوره ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

4. نظر به اهمیت اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولید ملی بر بستر تحقیق و دانش بومی، پشتیبانی بیشتر از کارآفرینان داخلی، هدایت و حمایت هوشمندانه از شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان مواد و تجهیزات حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری بیش از پیش ضرورت دارد.

5. به منظور هم¬افزایی و تقویت مراکز تحقیقاتی علوم مرتبط با ژنتیک، کاهش موازی کاری و کاربردی نمودن نتایج تحقیقاتی و تبدیل دانش به فناوری، ضرورت برنامه¬ریزی و هدایت هوشمندانه و متمرکز مبتنی بر تقسیم کار هدفمند ملی در مراکز آموزشی و تحقیقاتی مرتبط، امری ضروری به نظر می‌رسد.

6. شرکت¬کنندگان در هم¬اندیشی ضمن تاکید بر صیانت از حقوق ملی ذخایر ژنتیکی و مدیریت بر داده های ژنومی، با عنایت به تنوع اقلیمی کشور عزیزمان، که آن را یکی از استثنائی¬ترین کشورهای جهان در زمینه تنوع ژنتیکی نموده است، بر ایجاد شبکه پایگاه داده ملی به منظور شناسایی، جمع¬آوری، صیانت و بهره‌برداری مطلوب از داده های ژنتیکی جمعیت های انسانی و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری، برای نسل‌های حال و آینده، مورد تاکید قرار می¬گیرد.

7. انجمن ژنتیک ایران و پژوهشگران این رشته با آگاهی از جنبه های مختلف حفظ و بهره برداری از ذخایر توارثی آمادگی خود را برای تدوین آئین نامه اجرای قانون حفظ منابع ژنتیکی را اعلام می دارند.

8.شرکت کنندگان در هم اندیشی بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV) از مسئولین محترم به ویژه مجلس شورای اسلامی تقاضا دارند با توجه به ضرورت لحاظ منافع ملی و اینکه در حال حاضر مضرات پیوستن به این کنوانسیون بیشتر از فواید مورد ادعا است، با پیوستن به این کنوانسیون مخالفت نمایند و انجمن های علمی و پژوهشگران مرتبط مورد مشاوره قرار گیرند.

9 .شرکت کنندگان در هم اندیشی فناوری های نوین ویرایش ژنوم، ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی و کاربرد تکنیک های نوین دست ورزی ژنوم از جمله کریسپر، حمایت از پژوهش های بنیادی در این حوزه جهت بهره برداری از دستاوردهای آن در مراکز علمی و پژوهشی کشور و همچنین ایجاد بانک ناقل های کریسپر جهت بهره برداری محققان داخلی را خواستار شدند.

10. شرکت کنندگان در همایش با اشاره به سرعت اعجاب انگیز علوم و فناوری¬های نوین و نقش تاثیرگذار مهندسی ژنتیک در دستیابی به محصولات مطلوب کشاورزی، از رسانه¬ها به ویژه رسانه ملی تقاضا دارند از رویکرد سیاسی در فناوری¬های اقتدار آفرین و ایجاد نگرانی¬های غیر علمی نسبت به این فناوری سرنوشت¬ساز، اجتناب نموده و از مسئولین محترم درخواست دارند که تسهیل صدور مجوز و فرآیند تبدیل دستاوردهای علمی در عرصه¬های کشاورزی و تولید داخلی محصولات اصلاح شده ژنتیکی تحت نظارت قوانین ملی و استاندارد های بین المللی، بر صدور مجوز واردات بی¬رویه بذر، نهاده و محصولات کشاورزی، در اولویت قرار گیرد.

کمیته تدوین قطعنامه
25 اردیبهشت 1397


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD