فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


سرمقاله خبرنامه تابستان 1388 انجمن بیوتکنولوژی
در تاریخ دوشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

دستاوردهای محققان ایرانی و ششمین همایش بیوتکنولوژی
در دهه اخیر محققان کشورمان دستاوردهای مطلوبی در زمینه بیوتکنولوژی و نانوبیوتکنولوژی به دست آورده اند. از آن جمله می توان به مواردی مانند: تولید داروهای نوترکیب در حوزه پزشکی که گفته می شود تا کنون از 110 داروی نوترکیب شناخته شده در دنیا 16 قلم آن به عرصه تولید و مصرف راه یافته است که از میان آنها هم اکنون تعداد 9 قلم آن در ایران تولید می شود. این تعداد می تواند رقم قابل ملاحظه ای از صرفه جویی ارزی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این در همین زمینه تولید هور‌مون رشد انسانی، فاکتورهای خونی، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف به منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و اعصاب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، همسانه‌سازی، تولید سلول‌های بنیادی جنین و غیره از آن جمله است. دستاوردهای بیوتکنولوژی در عرصه کشاورزی نیز قابل توجه بوده که می توان به مواردی مانند تولید اولین برنج تراریخته دنیا، تولید انبوه ریز غده سیب زمینی عاری از ویروس که می تواند سبب بی نیازی بعد از 70 سال از واردات بذور مختلف آن شود.

همچنین دستیابی به فناوری تولید اولین قند رژیمی در کشور با بهره‌گیری از آب پنیر، افتتاح فاز اول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور و اجرای فاز دوم توسعه و تجهیز پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور واقع در استان اصفهان و توسعه تجهیزاتی و عمرانی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال غرب و غرب کشور واقع در استان آذربایجان و ایجاد پایلوت بیوتکنولوژی صنایع غذایی در آن منطقه از جمله این فعالیت‌ ها محسوب می شود.

تحقیقات در بخش نانوتکنولوژی نیز قابل توجه بوده است و بنا به گفته رئیس ستاد فناوری های نوین وزارت بهداشت، ایران همسطح کشورهای پیشرفته جهان در حال حرکت است. اگر چه تحقیقات در این فناوری در هیچ جای جهان هنوز به تولید محصول نهایی نرسیده است اما در ایران 100 پروژه تحقیقاتی نانو تکنولوژی در حال انجام است و ده‌ها محقق و دانشجوی Ph.D روی این پروژه‌ها کار می‌ کنند و با اتمام این پروژه‌ها به زودی شاهد ورود داروهای نانوتکنولوژی در عرصه‌های مختلف به خصوص در زمینه داروهای ضد سرطان و نیز بافت مصنوعی (‌پوست و اندام های مصنوعی در مقیاس نانو) در کشور خواهیم بود و این پیشرفت بزرگی است که در جهان کم نظیر خواهد بود.

محققان کشورمان این دستاوردهای قابل توجه در زمینه بیوتکنولوژی را در ششمین همایش بیوتکنولوژی کشور به عرصه نمایش خواهند گذاشت. آن چه حائز اهمیت می باشد این است که با توجه به ظرفیت های بسیار زیادی که در این زمینه در کشور وجود دارد و نتایج حاصل از آنها در همایش قابل مشاهده خواهد بود، هنوز تا دستیابی به نتایج قابل قبول فاصله نسبتاً طولانی وجود دارد و لازم است مسئولین توجه زیادی را به آن معطوف نمایند.

یکی از دغدغه های محققین بحث بودجه اختصاص یافته در حوزه بیوتکنولوژی می باشد. چگونه ممکن است تنها با 38 صدم درصد از تولید ناخالص داخلی بودجه اختصاص داده شده به پژوهش و کسری بودجه 480 میلیارد تومانی وزارت علوم در سال87 بتوان به نتایج مطلوب دست یافت؟ بهتر است که سیاستمداران حمایت های عملی را جایگزین شعارهای سیاسی بنمایند تا وضعیت تحقیقات کشور بسیار توانمندتر از این بشود. آن چه که باعث نگرانی است وجود برنامه ریزی دقیق و درست توسعه می باشد تا قادر به حرکت در قله‌های علم بوده و بتوان به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور دست یافت.

ایجاد پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، واحدهای فناور، تصویب سند توسعه بیوتکنولوژی، تدوین سند نظام ملی نوآوری و پرداختن به اهدافی نظیر کمیت و افزایش ظرفیت بسیار مطلوب و قابل تقدیر است اما باید نگران کیفیت باشیم. می باید همانند مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برنامه ریزی گسترده ای در زمینه بیوتکنولوژی انجام دهیم تا دیگر کشورها با برنامه ریزی دقیق، جوانان دانشمند و آنچه که به دست آوردیم را از ما نگیرند و شاهد خروج تدریجی دانشجویان دکترای تخصصی بیوتکنولوژی و دارای رتبه های تک رقمی کنکور به خارج از کشور نباشیم.

مدیر مسئول
دکتر دلاور شهباززاده


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD