فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


5 رویداد چند بیلیون دلاری مربوط به صنعت بیوتکنولوژی
در تاریخ شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

اخبار مهم شرکت های بیوتکنولوژی از معدود بخش هایی در صنعت هستند که اخبار خوب بر عکس اخبار ناخوشایند، به سرعت ارزش آنها را چند برابر می کند. 5 رویدادی که در سال 2010 بیش از سایرین سبب افزایش ارزش شرکت های مربوطه می شود به این شرح خواهند بود:
1. فاز سوم مطالعه بر روی داروی جدید بیماری آلزایمر
سرمایه گذاران بخش سلامت در سال 2010 به بیماری آلزایمر توجه ویژه ای خواهند نمود. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی ، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از ۵ تا ۱۰ سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد، اما بیماری حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است. این بیماری با از دست رفتن سیناپس‌های نورون‌ها در برخی مناطق مغز ، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی بنام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌ های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته ای بنام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود.
هر داروی جدیدی که بتواند مانع اضمحلال مغز و به طبع حافظه در این بیماری شود، سود کلانی را به ارمغان خواهد آورد. البته تخمین سود دقیق چنین دارویی به عوامل مختلفی از جمله میزان اثربخشی دارو و ایمنی آن بستگی دارد ولی پیش بینی می شود فروش این دارو از مرز 10 بیلیون و یا شاید 20 میلیون دلار در سال نیز خواهد گذشت.
دو شرکت مدیویشن (Medivation) و فایزر (Pfizer )، داروی نسل سوم بیماری آلزایمر، دایمبون، را برای تستهای بالینی مورد ارزیابی قرار داده اند. اولین نتایج اثرات دارو بر روی بیمارانی که آلزایمر خفیف تا متوسط دارند، سه ماهه دوم 2010 اعلام خواهد شد.
در اواخر سال 2010، شرکت الان (Elan) نتیجه تحقیقات خود را در خصوص داروی بیپی نوزوماب (bapineuzumab) بر روی بیمارانی که دارای ژن APoE4 هستند را اعلام خواهد نمود. افرادی که دارای این ژن هستند، بیماری به سرعت پیشرفت کرده و شدید می باشد. علاوه بر شرکت الان، دو شرکت فایزر و جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) در این طرح و باالطبع نتایج آن شریک می باشند.

2. تایید داروی پروونج (Provenge)
در صورت تایید داروی پروونج توسط اداره غذا و داروی آمریکا، این دارو در ماه می سال 2010 به بازار خواهد آمد و سود زیادی را برای شرکت دندرئون (Dendreon ) به ارمغان خواهد آورد. داروی فوق الذکر، دارویی است که برای درمان سرطان پروستات استفاده خواهد شد.
سرطان پروستات عبارت است از وجود سلولهای سرطانی در پروستات که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضاء بدن شود. علت آن دقیقا مشخص نیست. اما زمینه ژنتیکی (سیاه پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، عوامل هورمونی (شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن بالا می‌رود و ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کم شدن مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد)، رژیم غذایی (مصرف زیاد چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می‌دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد)، عوامل شیمیایی سرطان زا (تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنیها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با بطری‌های حاوی کادمیوم و ویروس‌ها (با مشاهده ویروس در بافت سرطانی پروستات توسط میکروسکوپ الکترونی) را در بروز سرطان پروستات موثر می‌دانند.
به نظر می رسد که تقاضا برای این دارو در آمریکا زیاد خواهد بود و شرکت برای پوشش کلیه تقاضا ها ناگزیر به افزایش امکانات کارخانه ای خود و برای دسیتابی به بازراهای اروپا و سایر نقاط جهان ملزم به یافتن یک شریک دیگر خواهد بود.

3. روش جدید درمان بیماری هپاتیت C
عموما روشهای درمان یک بیماری به ندرت کاملا تغییر می کنند ولی در خصوص شرکت ورتکس فارماسوتیکال (Vertex Pharmaceuticals ) مسئله فرق می کند. نتایج فاز سوم تحقیقات این شرکت بر روی داروی تلاپرویر (telaprevir) (داروی درمان بیماری هپاتیت C) اواسط سال 2010 اعلام خواهد شد. در بین داروهای جدید، تلاپرویر، اولین و قوی ترین دارویی است که مستقیما بر علیه ویروس هپاتیت C وارد عمل می شود. در مرحله دوم تحقیقات بالینی این دارو نتایج نشان داد که بر خلاف سایر دارو ها اکثر بیماران تنها ظرف 6 ماه (و نه یک سال) بهبود یافتند. هپاتیت (به انگلیسی: Hepatitis) به معنی التهاب کبد است و انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. بیشتر مبتلایان به هپاتیت آنهم از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و ... است .
عامل بیماری هپاتیت یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید. ولی بیماری مزمن هپاتیت "C" بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.
شرکت ورتکس و شریکش جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) فاز سوم تحقیقات بالینی داروی فوق الذکر را بر روی بیمارانی که به تازگی مبتلا شده و یا نسبت به سایر درمانها مقاومت نشان داده اند شروع کرده و امیدوار اند که مجوز خود را در نیمه دوم سال 2010 دریافت کنند.

4. تجاری سازی داروی دنوسوماب (Denosumab) توسط آمژن (Amgene)
در بین شرکتهای بزرگ بیوتکنولوژی، به نظر می رسد که سال 2010 برای آمژن بیش از سایرین پرمشغله باشد. داروی دنوسوماب با نام تجاری پرولیا (Prolia) که برای بیماری پوکی استخوان طراحی شده است، جهت تایید و صدور مجوز به FDA ارائه شده است و به نظر می رسد در نیمه اول سال 2010 مجوز تولید را دریافت کند.
پوکی استخوان یا استئوپورز که بیماری خاموش نیز نامیده می‏شود، به وضعیتی گفته می‏شود که تراکم بافت‏های استخوانی در آن کمتر می‏شود. در شرایط طبیعی استخوان همیشه در حال ساخت و تخریب است اما در پوکی استخوان سرعت تخریب بیشتر از ساخت می‏شود. در واقع در پوکی استخوان بافت‏های استخوانی از لحاظ کمیت تغییر می‏کنند و کیفیت آنها تغییری نمی‏کند. در این شرایط استخوان به راحتی و حتی بر اثر وزن شخص به صورت خودبه‏خودی شکسته می‏شود که این شکستگی‏ها بیشتر در قسمت‏های مچ دست٬ ران و مهره‏ها بروز می‏کند.
غیر از مسئله مبارزه با پوکی استخوان، نتایج فاز سوم آزمایشات می تواند نقش کلیدی در سرنوشت این دارو و سرمایه گذاران آن داشته باشد. در فاز سوم آزمایشات، تاخیر و یا جلوگیری از گسترش سرطان پروستات به استخوانها مورد بررسی قرار گرفته است. اگر نتیجه این تحقیقات مثبت باشد، یک بیلیون دلار به فروش دنوسوماب افزوده می شود.

5. تولید پرفینیدون (Perfinidone) توسط اینترمون (Intermune)
یکی دیگر از داروهایی که در صورت تصویب و تایید توسط FDA در سال 2010 به فروش بیلیون دلاری دست پیدا خواهد کرد، داروی پری فینیدون می باشد. کاربرد این دارو در درمان یکی از بیمارهای خطرناک ریه به نام تصلب بافتهای ریه با منشا نامعلوم (idiopathic pulmonary fibrosis) می باشد.
بیماری فوق الذکر یک بیماری مزمن و پیش رونده و علت ایجاد آن ناشناخته می باشد. این بیماری با انجام بیوپسی و مشاهده بافت بر زیر میکروسکوپ و انجام بررسیهای پاتولوژیک و هیستولوژیک قابل شناسایی می باشد.
نتایج فاز سوم تحقیقات ( یک نتیجه مثبت در کنار یک نتیجه منفی)، سرنوشت این دارو را در هاله ای از ابهام فرو برده است ولی اینترمون امیدوار است که بتواند کمیته تصمیم گیری FDA را در خصوص صدور مجوز برای این دارو (با توجه به نتایج مثبت) متقاعد نماید.


منبع: http://www.thestreet.com/story/10645407/1/five-biotech-events-to-watch-in-2010.html


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD