فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


اولین همایش ملّی پروبیوتیک ومحصولات فرآویژه
در تاریخ سه شنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

همایش ها و کارگاه ها دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، «اولین همایش ملّی پروبیوتیک ومحصولات فرآویژه» را با پیگیری اهدافی چون ایجاد فضای تبادل اطلاعات بین پژوهشگران ومحققین، ارتقاء وهمگرائی تحقیقات درزمینه های مختلف پروبیوتیک و همسوسازی تحقیقات از آزمایشگاه تاصنعت،درتاریخ های اول ودوم اردیبهشت 1389 برگزار می کند .

محورهای همایش:

* تاثیر پروبیوتیکها بر سلامت جامعه
* پروبیوتیکها در غذاهای تخمیری سنتی
* نقش پروبیوتیکها در صنایع دام و طیور و آبزیان
* فناوری تولید صنعتی پروبیوتیکها و فرآورده های آن

حوزه های تخصصی:

* میکروبیولوژی
* بیو تکنولوژی
* صنایع غذایی
* تغذیه
* دامپزشکی
* آبزی پروری
* تولید و تجاری سازی محصولات پروبیوتیک
* علوم پایه
* پزشکی

دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی و دبیر علمی این همایش گفت: هدف ما در این همایش ایجاد فضای تبادل اطلاعات بین پژوهشگران و محققین، ارتقا» و همگرایی تحقیقات در زمینه های مختلف پروبیوتیک، انعکاس نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف میکروبیولوژی، پزشکی، آبزیان، دامپروری، صنایع غذایی و...، ایجاد ارتباط بین محققین این حوزه و صنایع تولیدکننده و برنامه ریزی بلندمدت با هدف همسوسازی تحقیقات از آزمایشگاه تا صنعت است.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی دبیرعلمی این همایش تصریح کرد: پروبیوتیک یکی از مباحث پیشرفته بیوتکنولوژی است. گسترش روزافزون مراکز تحقیقاتی، مقالات و فروش محصولات پروبیوتیک نشان دهنده اهمیت این موضوع است. پروبیوتیک محصول زنده میکروارگانیسم است که باعث افزایش سطح سلامت در مصرف کننده می شود. افزایش بی رویه مصرف آنتی بیوتیک ها سبب گسترش مقاومت ها آنتی بیوتیکی شده است. امروزه نقش پروبیوتیک ها به عنوان عامل پیشگیری از بیماری های عفونی پررنگ تر شده و به کاربرد پروبیوتیک ها جهت افزایش سطح سلامت جامعه توجه خاصی می شود.

وی افزود: تولید و فروش محصولات پروبیوتیک وسعت جهانی یافته است و مشتریان به بهبود کیفیت سلامت خود با این محصولات توجه خاصی دارند. فروش جهانی پروبیوتیک در سال 2008 برابر 15/9 میلیارد دلار و پیش بینی فروش جهانی آن در سال 2013 برابر 19/6 میلیارد دلار است. از این رو دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پروژه های متعدد و گسترده ای در این زمینه طرح و مقالات بسیاری به چاپ رسانده اند. افزایش میزان تولید، پروژه های تحقیقاتی و مقالات به چاپ رسیده در جهان بیانگر این مهم است که این مقوله علمی نیاز به توجه ویژه ای در کشور ایران دارد. دکتر تاج آبادی ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود تاثیر پروبیوتیک ها را بر سلامت جامعه، نقش پروبیوتیک ها در غذاهای تخمیری سنتی، نقش پروبیوتیک ها در صنعت دام و طیور و آبزیان، فناوری تولید صنعتی پروبیوتیک و فرآورده های آن را از جمله محورهای این همایش برشمرد.

براساس این گزارش، ناصر غفوری عدل معاون دانشکده علوم پایه و دبیر اجرایی این همایش در سخنانی هدف از برگزاری این همایش را جهت بخشیدن و طبقه بندی نمودن آخرین مطالعات انجام شده در این زمینه دانست و افزود: با توجه به امکانات بالفعل و بالقوه ای که دانشکده علوم پایه این واحد دانشگاهی از لحاظ امکانات آزمایشگاهی و نیروهای انسانی دارد این همایش را مقدمه ای برای رسیدن به اهداف والاتر تدارک دیده است که از جمله این اهداف می توان به ایجاد پژوهشکده و مرکز مطالعاتی پروبیوتیک در ایران، برگزاری همایش های دوسالانه بین المللی پروبیوتیک در ایران و ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و صنایع مادر اشاره کرد.
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی ها و توافقات انجام شده، واحد تهران مرکزی در آینده ای نزدیک به قطب پروبیوتیک کشور تبدیل خواهد شد و درصدد برگزاری سلسله همایش هایی به صورت دوسالانه و بین المللی با همکاری سازمان ها و نهادهای مرتبط می باشیم.

ناصرغفوری عدل اولین قدم اجرایی در زمینه برگزاری این همایش را طراحی سایت اینترنتی دائمی همایش عنوان کرد و گفت: سایت فوق دارای سیستم اتوماسیون کامل برای عضوگیری، ثبت نام، ایجاد بانک اطلاعاتی نیروهای انسانی متخصص، مراجع علمی مرتبط و همچنین دریافت و ارسال مقالات با قابلیت گزارش گیری های متنوع می باشد و در آینده ای نزدیک قابل دسترسی است.

گفتنی است، اصطلاح پروبیوتیک (probiotic ) که ریشه لاتین دارد، به معنی “برای زندگی” است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به “ارگانیسم‌های زنده‌ای” اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات “سلامت‌زایی” موثری برای میزبان خود دارند.

-----------
پروبیوتیک چیست؟

مطالعات و پژوهش های سده اخیر دانشمندان، از خواص سلامت بخش برخی میکروارگانیسمها بر انسان و حیوانات پرده برداشته است. این میکروارگانیسم ها امروزه با عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند.

پیشینه استفاده از پروبیوتیک‌ها به زمانی بر می‌گردد که یک پزشک روسی به نام “متچنیکف” فهمید که خوردن یک نوع ماست تخمیر شده از شیر، سبب طول عمر و حفظ سلامت روستاییان بلغاری شده است.

در سالهای اخیر، اهمیت، مقبولیت و مصرف فرآورده های پروبیوتیک، خواه فرآورده های غذایی و خواه قرص ها و کپسولهای دارویی، تا به آنجا گسترش یافته است که انواع فرآورده های پروبیوتیک ویژه حیوانات مزرعه و خانگی و حتی آبزیان نیز تولید می شوند وبه فروش می رسند. اهمیت روزافزون پروبیوتیک ها سبب طراحی و تولید انواع بسیار گوناگون فرآورده های آن و انتشار بی شمار مقالات علمی در این زمینه شده است.

مکانیسم‌های مختلفی برای عملکرد و فعالیت پروبیوتیک‌ها پیشنهاد شده است که از آن طریق می‌توانند در بدن میزبان از آسیب‌های مختلف جلوگیری کنند:

· تولید مواد پیشگیری کننده: پروبیوتیک‌ها با تولید موادی با قابلیت مهار میکروارگانیسم‌ها مانند اسیدلاکتیک، اکتریوسین، پراکسید هیدروژن و غیره می‌توانند از بروز برخی از بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند.

· مسدودکردن کردن محل‌های اتصال در میکروب‌های بیماری‌ زا:پروبیوتیک‌ها با قرار گرفتن و پوشاندن نقاط اتصال میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا، از کلونیزه شدن و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

· رقابت برای تغذیه: پروبیوتیک‌ها مواد غذایی موجود را قبل از این‌که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مصرف شود، استفاده می‌ کنند.

· تحریک سیستم ایمنی: پروبیوتیک‌ها می‌توانند هم ایمنی اختصاصی و هم غیر اختصاصی را در مقابل بیماری‌های روده ای تحریک کنند.

نشانی سایت همایش: http://probioticcongress.ir


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD