فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


اخبار و مصوبات هیات مدیره انجمن
در تاریخ سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

سرویس خبری
اخبار و مصوبات هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در سه ماه گذشته

• لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، به دلیل تراکم کاری برنامه های مجلس شورای اسلامی از فوریت خارج و به سال بعد موکول شد. نظر به این که دولت و مجلس جهت اتخاذ تدابیر حمایتی و پیش برنده در توسعه علمی کشور و ضرورت اقدام موثر عملیاتی در زمینه بهره گیری از توان علمی و پژوهشی محققان و دانشمندان کشور اتفاق نظر دارند، مقرر شد طی نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، معاونت علم و فناوری رئیس جمهور، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی، وزیرجهاد کشاورزی، وزیر صنایع و معادن، رئیس کمیسیون بهداشت و رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خواست گردد تا موارد مهم و کلیدی از این لایحه در لایحه بودجه برنامه پنجم لحاظ گردد و اعلام آمادگی متخصصین عضو انجمن جهت همکاری در جزئیات موضوع نیز اعلام شود.
• در خصوص بازنگری سند ملی زیست فناوری در هم‌اندیشی تخصصی مورخ 5 آذر ماه 1388 تهران، سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، در فرصت کوتاه تعیین شده، این انجمن سعی در جذب نظرات اعضای خود نمود و در همین راستا یک هم اندیشی با همین عنوان در 25 آذرماه 1388 در محل سالن شهید مدرس انستیتوپاستور ایران با حضور اعضای انجمن و متخصصان علاقمند برگزار شد. نظرات جمع آوری شده به صورت متمم تهیه و برای ستاد توسعه زیست فناوری کشور ارسال شد.
• آقای دکتر تولائی از همکاری و جلسات نماینده انجمن و شورای ممیزی توسعه علوم معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با موضوع طرح بیوتکنولوژی در ایران و کشورهای منطقه گزارش کامل ارائه نمودند و مقرر گردید به علت ضرورت اقدام فوری و لزوم گزارش بهنگام به معاونت علم و فناوری، از اعضای هیئت مدیره انجمن دکتر مدرسی مسئول گروه بیوتکنولوژی پزشکی، دکتر امیدی نیا مسئول گروه بیوتکنولوژی داروئی، دکتر بمبئی مسئول گروه بیوتکنولوژی در صنعت و محیط زیست، غذا و همچنین آمار محصولات بیوتکنولوژی و دکتر خوش خلق سیما مسئول گروه بیوتکنولوژی کشاورزی جهت تهیه و ارائه گزارش انتخاب شدند. همچنین جلسه هم اندیشی با همکاری انجمن ایمنی زیستی در بررسی وضعیت بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران و کشورهای منطقه چهارشنبه هفتم بهمن ماه در ساختمان فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، با حضور صاحب نظران برگزار شد.
• همزمان با راه اندازی سایت سرویس خبری بیوتکنولوژی توسط انجمن نظارت بر این سایت بر عهده مسئول گروه روابط عمومی انجمن قرار گرفت.
• در بازگشت به نامه شماره 10/87-8 مورخ 10/8/88 خانم دکتر حیدری ریکان رئیس شعبه انجمن در آذربایجان غربی با موضوع درخواست آن شعبه از انجمن مراتب زیر مورد تصویب و تاکید هیئت مدیره انجمن قرار گرفت:
1- کلیه موارد هزینه شده آن شعبه توسط انجمن تامین گردد. 2- با توجه به این که نمی توان از همه موسسات آن استان اعضایی در هیئت مدیره شعبه داشت و دبیرخانه نیز در یک محل مستقر می باشد، ترتیبی اتخاذ شود بیوتکنولوژیست های شاغل از همه موسسات آن استان در فراخوان های عضوگیری و در فعالیت های شعبه انجمن شرکت داشته باشند. 3- برای تحقق بند2 تاکید می گردد مجمع عمومی سالانه آن شعبه در یکی از دانشگاه های داخل شهر برگزار گردد. 4- خانم دکتر بشیری به عنوان رابط با آن شعبه انجمن تعیین می شوند.
• در خصوص اجرای سری جدید آموزش الکترونیک، فعالیت های اجرایی و علمی در حال پی گیری و انجام است با همکاری هر یک از اعضای هیئت مدیره یک دوره از دروس آموزش الکترونیک تهیه و با هماهنگی مسئول گروه آموزش آقای دکتر جلالی از آغاز سال جدید برگزار می گردد.
• در خصوص برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای زیست فناوری در ایران هیئت مدیره انجمن ضمن ابراز خرسندی از این حرکت ملی مقرر نمودند انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه مشارکت فعال داشته باشد.
• در خصوص تصویب قانون ملی ایمنی زیستی و تشکیل شورای ملی ایمنی زیستی و با توجه به ابلاغ این قانون توسط ریاست جمهوری و با توجه به تلاش فراوان انجمن در جهت تدوین و تصویب قانون ملی ایمنی زیستی هم در حین تهیه لایحه در دولت نهم و هم در مجلس شورای اسلامی و با توجه به ضرورت معرفی نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نامه ای خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری تهیه و ارسال شد. در این نامه با اشاره به اینکه در دنیای کنونی زیست فناوری یکی از مهمترین عرصه های تولید فناوری در جهان می باشد و نقش مهمی در ایجاد ثروت ملی، اشتغال و امنیت غذایی و در یک کلام توسعه ملی دارد به طوری که کشورهایی که نتوانند در این عرصه وارد شوند، تهدید به ورشکستگی اقتصادی بویژه در موضوع غذا و دارو خواهند شد تصریح شد که انجمن بیوتکنولوژی در طی سال های گذشته تلاش خود را در جهت توسعه بهره مندی جامعه اسلامی ایران از فناوری های زیستی در جهات مختلف انجام داده است. از جمله، تلاش فراوانی در جهت تدوین و تصویب قانون ملی ایمنی زیستی هم در حین تهیه لایحه در دولت نهم و هم در مجلس شورای اسلامی نموده است. در ادامه نامه به وزیر علوم آمده است: اکنون با توجه به ابلاغ این قانون توسط ریاست جمهوری محترم، انتظار می رود هرچه زودتر شاهد اجرای قانون مزبور باشیم. لذا بر اساس بند ج ماده 3 قانون ملی ایمنی زیستی اعضایی از هیئت مدیره این انجمن که تخصص و تجربه لازم در زمینه ایمنی زیستی و به طور خاص در زیست فناوری گیاهی دارند را جهت عضویت در شورای ملی امینی زیستی به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می گردد: 1- دکترامین باقی زاده، 2- دکتر مختار جلالی، 3- دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، 4- دکتر عباس علام زاده، 5- دکتر بهزاد قره یاضی، 6- دکتر محمدعلی ملبوبی.
• در خصوص پیش نویس نظام بیوتکنولوژی طی مراحل طولانی تدوین، کارشناسی‌های متعدد و نظرخواهی‌های وسیع و مکرر در طول بیش از دو سال از سوی هیئت مدیره انجمن و با توجه به برگزاری هم اندیشی در همین زمینه و با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی متن پیشنهادی طرح تشکیل« سازمان نظام زیست‌فناوری جمهوری اسلامی ایران» طی نامه ای برای جناب آقای ابوترابی معاونت محترم مجلس شورای اسلامی ارسال شد (پیش نویس نظام بیوتکنولوژی در این شماره خبرنامه انجمن چاپ شده است).
• برای اساس تصمیم هیئت مدیره مقرر گردید با صدور اطلاعیه نسبت به جمع آوری اسامی نامزدهای هیات مدیره و گردش الکترونیکی شرح حال علمی(CV) و برنامه های این عزیزان در بین اعضا اقدام شود تا هنگام برگزاری انتخابات در مجمع عمومی انجمن در اواسط فروردین ماه 1389، اعضا فرصت کافی برای تصمیم گیری و همچنین برای معرفی داشته باشند تا با شناخت بیشتری در انتخابات شرکت نمایند. لذا از کلیه اعضای پیوسته واجد شرایط که مایل به نامزدی در هیات مدیره یا بازرس انجمن می باشند تقاضا شده است که شرح حال علمی ( (CVو برنامه خود را به آدرس دبیرخانه یا Email انجمن ارسال نمایند. پس از جمع آوری این مدارک، مجموعه ای تهیه و در اختیار اعضا قرار داده خواهد شد.
• در خصوص بررسی چگونگی تخصیص بودجه ستاد توسعه زیست فناوری، اعضای هیئت مدیره طی نامه ای در مورد تصمیم گیری در خصوص طرح های کلان زیست فناوری و بهره گیری موثر از ظرفیت های علمی در راستای اهداف تحول و توسعه علمی کشور، این امر را نیازمند برنامه ریزی و مدیریت هدفمند اعتبارات در قالب طرح های راهبردی و کاربردی دانستند که موکول به ایفای نقش ستادهای ویژه فناوری در کشور می باشد. نگاهی بر فرآیند اختصاص های قبلی اعتبارات پژوهشی در حوزه زیست فناوری نشان می دهد که بهره مندی در این حوزه فاصله زیادی با ظرفیت موجود و علائق ملی در کشور دارد. لذا با توجه به اشراف موضوعی آن ستاد در کشور، انجمن مواردی را پیشنهاد نمود: 1- محورهای اولویت دار بیوتکنولوژی متناسب با نیاز و منابع کشور به صورت شفاف در سطح عموم اطلاع رسانی گردد. 2- لازم است همچون فرآیندهای جاری در کشورهای توسعه یافته، فراخوان طرح در سطح عموم (و نه فقط از طریق دستگاه ها) صورت پذیرد و زمان کافی برای دریافت طرح ها (حداقل یک ماه) اختصاص یابد. 3- اهمیت طرح های پیشنهادی و همچنین توانائی مجری در اجرای طرح های بزرگ بوسیله یک کارگروه کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد. 4- در خصوص طرح های حمایت شده در سال های گذشته، وضعیت طرح و نحوه هزینه کرد اعتبارات برای بودجه اعطائی ستاد ویژه بوسیله یک گروه نظارتی و تخصصی مورد بازدید و ارزیابی قرار گیرد. از نظر انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، لحاظ کردن پیشنهادهای مذکور علاوه بر کمک به اختصاص بهینه منابع و شفافیت و رفع برخی ذهنیت های موجود، موجبات مشارکت جدی فرهیختگان و دانشمندان در توسعه علمی کشور را فراهم خواهد نمود.
• مجله بیوتکنولوژی کشاورزی که با همکاری انجمن و دانشگاه شهید باهنر کرمان مجوز دریافت نموده است، شروع به فعالیت کرد. آقای دکتر جلالی عضو هیئت تحریریه و سردبیر مجله بیوتکنولوژی کشاورزی از افراد صاحب نظر و اعضای هیئت مدیره درخواست داشتند که مقالات خود را به آن مجله ارسال نمایند.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD