فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


مصاحبه رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
در تاریخ یكشنبه، ۰۴ مهر ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ابراز امیدواری کرد که این مرکز در صورت حمایت دولت و مجلس، در کمتر از 5 سال به استقلال مورد نیاز برای مصارف داخل کشور برسد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی با اشاره به تنوع ژنتیکی بسیار بالای گیاهی کشور(تقریبا 2000 گونه گیاه)، درآمد میلیون‌ها دلاری دنیا در حوزه میکروارگانیسم‌ها، کاربرد بسیار فراوان حوزه سلولی در تحقیقات و درمان و نیز تحریم بودن کشور از منابع بیولوژی خارجی گفت: اکنون که کشور جمهوری اسلامی با نیروهای جوان و متخصص خود عزم تحقیق و تولید در حوزه زیست فناوری دارد، نیاز به فراهم آوری هر چه سریعتر زیرساخت این حیطه یعنی راه‌اندازی زیست بانک وجود دارد.

رییس زیست بانک مرکزی ایران با بیان این‌که قدم‌های اول در این خصوص با مشارکت و همفکری متخصصانی از دانشگاه‌های کشور برداشته شده است، به فراهم کردن ساختار، آموزش روش‌ها و تکنیک‌هایی در جهت تهیه، جمع آوری، شناسایی و تعیین هویت، تکثیر و ذخیره سازی نمونه‌های ژنتیکی و زیستی در شرایط سرد و فراسرد و نیز توزیع اشاره کرد و افزود: مجموعه‌های زیست بانک مرکزی ایران، از یک سال قبل، تهیه و جمع آوری نمونه‌های اولویت دار مورد نیاز مصارف تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی، صنعتی و درمانی را آغاز کرده‌اند و نمونه‌های بیولوژی اعم از میکروارگانیسم‌ها، بذرهای گیاهی و ژنوم آن‌ها پس از تکمیل شناسنامه مولکولی، آماده ارایه به محققان متقاضی خواهد بود.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان این‌که هم‌اکنون قریب به 40 نیروی متخصص تمام وقت و 40 نیروی متخصص پاره وقت در حوزه‌های مذکور فعالیت دارند، این نیروها را هسته اولیه مجموعه دانست و با اشاره به نگاه توصیه‌ای کشور به مقوله بانک ذخایر زیستی و ژنتیکی، نسبت به افزایش کمی و کیفی نیروهای محقق و متخصص این مجموعه در کوتاه ترین زمان، ابراز امیدواری کرد.

شاهزاده فاضلی در ادامه مهم‌ترین وظیفه زیست بانک مرکزی ایران را فراهم کردن منابع بیولوژی مورد نیاز تحقیقات در بخش صنعت و درمان، تعیین هویت و نگهداری نمونه در بهترین شرایط و تکثیر و توزیع آن به منظور استفاده در تحقیقات مذکور عنوان کرد و گفت: نمونه‌های بیولوژی اعم از میکروارگانیسم‌ها، بذرهای گیاهی و ژنوم آن‌ها پس از تکمیل شناسنامه مولکولی، آماده ارایه به محققان متقاضی خواهند بود.

وی افزود: یکی از اقدامات مراکز زیست بانک مرکزی ایران در یک سال اخیر، راه‌اندازی روش‌های مورد نیاز بسیاری از خدمات تخصصی‌ای بود که پیش از این دریافت آن‌ها در داخل کشور ممکن نبود.

شاهزاده فاضلی با بیان این‌که این کار به منظور امکان ارایه خدمات مذکور به محققان و مراکز تحقیقاتی انجام شده است، گفت: در آینده نزدیک توانمندی ما به حدی خواهد بود که این خدمات را به کشورهای همسایه نیز ارائه دهیم.

رییس زیست بانک مرکزی ایران با بیان این‌که کشورهای اروپایی و آمریکا، پایگاه‌های تامین کننده ذخایر زیستی و ژنتیکی هستند، تحریم را یکی از دلایل راه‌اندازی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان کرد.

وی در ادامه به عنوان دلیل دوم تشکیل زیست بانک مرکزی ایران، به تفاوت این مرکز با دیگر مراکز ذخیره کننده منابع بیولوژی اشاره کرد و در مورد یکی از این تفاوت‌ها گفت: مراکز مذکور الزاما بانک نیستند، چرا که جمع آوری و نگهداری نمونه‌ها در شرایط سرما، تنها دو بخش از کار بانک نمونه‌های بیولوژیک است و اما بخش مهم‌تر ذخیره شدن، تعیین هویت شدن، تهیه شناسنامه مولکولی نمونه‌هاست و این در حالی است که شناسنامه مولکولی نزدیک به 60 آیتم را شامل می‌شود و نمونه بدون شناسنامه فاقد ارزش تحقیقاتی است.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: به هر مرکز ذخیره کننده‌ای بانک اطلاق نمی‌شود، چرا که یک بانک باید بتواند نمونه‌های مورد نیاز محققان را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

تشکیل زیست بانک مرکزی کشور موازی کاری نبوده است

این متخصص ژنتیک مولکولی در ادامه گفت: تشکیل زیست بانک مرکزی کشور موازی کاری نبوده است چرا که نمونه‌های موجود در دیگر مراکز ذخیره کننده منابع بیولوژی، به علت نداشتن شناسنامه و تعیین هویت نشدن، فاقد شرایط ارایه به مراکز تحقیقاتی است، ضمن آن‌که ممکن است بالای 50 درصد نمونه‌ها در بسیاری از این مراکز صرفا از نظر اقتصادی ذخیره شده باشند و فاقد ارزش تحقیقاتی باشند.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: دیگر مراکز ذخیره کننده منابع بیولوژی الزاما بانک نیستند، به این معنا که این مراکز برای جلوگیری از انقراض ذخایر یا حفظ آن‌ها، به جمع آوری و ذخیره سازی نمونه زیستی دست زده‌اند، اما خدمات یک بیوبانک یا مرکز ارایه نمونه‌های بیولوژیک را ارایه نمی‌کنند.

شاهزاده فاضلی با این نتیجه گیری که به هر مرکز ذخیره کننده‌ای بانک اطلاق نمی‌شود و شرایط استاندارد حاکم بر یک بانک، بر مرکز صرف ذخیره سازی حاکم نخواهد بود، در این رابطه به دستورالعمل بانک مبنی بر ارایه نمونه به محقق یا مرکز تحقیقاتی درخواست کننده، در قبال اخذ وجه و امضای فرم تعهدنامه اشاره کرد.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ادامه داد: این در حالی است که مراکزی که در برخی وزارتخانه‌های کشور نمونه‌های منابع بیولوژی ذخیره کرده‌اند، از نظر قانونی موظف به این گونه کارها نیستند و حتی گاه از انجام آن منع شده‌اند.

رییس زیست بانک مرکزی ایران ابراز امیدواری کرد: اگر همان طور که حمایت رهبری در این امر را داشته‌ایم، حمایت‌های دولت و مجلس نیز با ما همراه باشد، زیست بانک مرکزی کشور در کمتر از 5 سال به استقلال مورد نیاز داخل کشورمان در این حیطه خواهد رسید.

وی در ادامه سخنان خود، جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران را نیز یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی دانست که تقریبا از ابتدای تشکیل این نهاد شکل گرفته و از نسل اولی‌های فعال این واحد به زنده یاد دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» اشاره کرد.

شاهزاده فاضلی مجموعه نسل اولی‌های جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران را جمع با برکتی خواند که در زمان دانشجویی با افکاری بلند و دستانی خالی قدم پیش نهادند و به کمک خداوند و در سایه جمهوری اسلامی ایران توانستند شاهکار مجموعه تحقیقاتی «رویان» را رقم بزنند که امروز موجب افتخار ایران و جهان است.

رییس زیست بانک مرکزی ایران گفت: پس از آن‌که مقام معظم رهبری- در سال 1386 طی نامه‌ای از دفتر خود به دکتر طیبی -رییس وقت جهاد دانشگاهی - ابلاغ کردند که بهتر است زیست بانک مرکزی ایران توسط جهاد دانشگاهی پیگیری و راه اندازی شود، این ماموریت به واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران محول شد.

این متخصص ژنتیک مولکولی، با ولایی دانستن این ماموریت و لزوم به ظهور رساندن آن به بهترین نحو ادامه داد: تیم‌های مطالعاتی تشکیل شد و برنامه‌ریزی برای شکل دهی مرکز رقم خورد، مطالعات در مدتی قریب به 10 ماه انجام و گزارش‌ها به دفتر معظم له ارسال شد.

وی اضافه کرد: تجهیز و تاسیس مرکز در سال 1387 و فعالیت در بانک‌های سلولی، گیاهی، میکروارگانیسم‌ها و مولکولی در سال 1388 آغاز شد.

ریس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، در ادامه با اشاره به بخش‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزش به عنوان سه بخش عمده این واحد از جهاد دانشگاهی، در حوزه پژوهشی، به گروه‌های پژوهشی رشد و سلامت کودک، فیزیوتراپی زنان و چند تخصصی درد با گرایش فیبرومیالژی - نوعی بیماری عضلانی روماتیسمی- و نیز مراکز خدمات تخصصی مرتبط با سه گروه اشاره کرد.

وی همچنین مرکز مراقبت سلامت خانوده، کلینیک دندانپزشکی،‌ مرکز پژوهش و خدمات بهداشتی و نیز مرکز کمک آموزشی و تخصصی دانش پی را بخش‌های دیگری از حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران دانست.

شاهزاده فاضلی در حوزه فرهنگی به 5 دفتر این واحد از جهاد دانشگاهی در دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران- واحد علوم پزشکی ایران- ، سازمان دانشجویان و سازمان فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد.

وی همچنین چهارمین جشنواره ملی بهار و اولین کنگره سراسری "سلامت از دیدگاه قرآن کریم" را دو فعالیت عمده در دست انجام جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران در سال جاری عنوان کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران و رییس زیست بانک مرکزی ایران، در مورد بخش آموزش جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، نیز به دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای تقویت مهارت‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان اعم از آموزش زبان، کامپیوتر و آموزش‌هایی در حوزه علوم پایه و بالینی اشاره کرد و در خصوص مورد اخیر از برگزاری دوره‌هایی در حوزه ژنتیک ، مولکولی و روش تحقیق مثال آورد.

شاهزاده فاضلی، دستاوردهای امروز جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی را حاصل تلاش جمعی دانشجویانی دانست که از زمان دانشجویی خود با عشق به ترقی و اعتلای کشور جمهوری اسلامی ایران با حضور در دفاتر جهاد دانشگاهی، تقویت گرایش‌های علمی و مشارکت در طرح‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی، توانسته‌اند این دستاوردها را به نتیجه برسانند.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD