فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


برگزاری موفق دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران
در تاریخ چهارشنبه، ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ توسط kasra

اخبار مهم
دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران با حضور حدود 1100 نفر از دانشمندان، محققان، دانشجویان، مسئولان و متخصصین فعال در عرصه ژنتیک و ارائه حدود 1000 مقاله علمی به صورت پوستر و سخنرانی در مجموعه سالن های همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این کنگره که به همت انجمن ژنتیک ایران از اول تا سوم خرداد ماه و با همکاری بیش از 300 نیروی اجرایی و داور و حضور نزدیک به 50 شرکت و سازمان در نمایشگاه جنبی آن برگزار شد، توان انجمن ژنتیک ایران به عنوان یک ساختار مردم نهاد به معرض نمایش گذاشته شده و قابلیت‌های مشاوره‎ای این نهاد علمی در عرصه سیاست‌گذاری، تدوین قوانین و برنامه‌ریزی کلان ژنتیک کشور با توجه به قوانین بالادستی مانند سند چشم‌انداز، قانون برنامه پنجم، قانون شرکت‌های دانش بنیان و... تشریح گردید.

در دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران که به منظور ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی علمی بین محققان در زمینه‌های مختلف علم ژنتیک و همچنین جلب توجه مسوولان کشوری اعم از سیاست‌مداران، قانون‌گذاران و مجریان به اهمیت علم ژنتیک و پیشرفت‌های خیره‌کننده آن در سال‌های اخیر جهت توسعه و پیشرفت کشور برگزار شد، بیش از هزار مقاله علمی در زمینه‌های ژنتیک انسانی، گیاهی، جانوری، میکروارگانیزم‌ها و مباحث اخلاق زیستی توسط محققان، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ارائه شد.

دکتر مختار جلالی جواران، رییس دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران که در مراسم افتتاحیه‌ این کنگره سخن گفت، پس از خوش آمدگویی به حاضران و شرکت کنندگان در دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران ضمن تاکید بر غنای ذخایر ژنتیکی کشور و ارزش اقتصادی بالای آن که بیش از ذخایر نفت و گاز کشور است و اهمیت نقش ذخایر ژنتیکی بر امنیت غذایی و امنیت ملی، بهره برداری از منابع ژنتیکی، ژن‌های مفید و توجه ویژه و بیش از پیش به ذخایر ژنتیکی را برای همگان لازم دانست.

وی با اشاره به ذخایر ژنتیکی سواحل جنوب کشور تصریح کرد: تنوع زیستی ایران بیش از کل قاره اروپاست و پروژه ژنوم انسانی که یکی از پروژه‌های ژنتیکی به شمار می‌رود پس از پروژه‌های هوا فضایی و پروژه‌های بزرگ ناسا، بزرگترین پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 3.2 میلیار دلاری در جهان است. همچنین علم ژنتیک در زمینه‌های مختلفی مانند کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، دام و آبزیان، صنعت، علوم پایه، مهندسی، قانون و کشف جرایم و غیره کاربرد دارد.

رییس انجمن ژنتیک ایران در ادامه با بیان این که استفاده از این علم در راستای افزایش عملکرد صورت می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری چنین کنگره‌هایی فرصت را مغتنم شمرده و از سرمایه‌ی ارزشمند انسانی کشور در حوزه‌ی ژنتیک که منشاء افتخار و عامل اصلی پیشرفتهای شگرف در این حوزه از علم بوده‌اند استفاده کرد.

دکتر سیروس زینلی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره‌ی ژنتیک ایران هم در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: ناگفته پیداست که چند سالی است که فعالان عرصه‌ی تحقیق و پژوهش با بی‌مهری مسوولان مواجه شده‌اند. کاهش شدید بودجه‌های پژوهشی، جهت‌گیری‌های بودجه‌‌یی به پروژه‌های خاص و افراد خاص باعث شده تا خیل عظیمی از دانشمندان از بودجه‌های کافی برای اهداف ذکر شده بی‌بهره بمانند.

مشکلات بر سر تعالی علمی کشور زیاد است اما از طرفی قوانین و مقررات بالادستی نظام مانند نقشه‌ی جامع علمی کشور، برنامه‌ی پنجم توسعه، قانون شرکتهای دانش‌بنیان، سند ملی زیست فناوری و غیره درصددند تا شرایط را برای رسیدن به اهداف سند 1404 فراهم کنند.

وی با اشاره به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، خاطرنشان کرد: تولید خوب در هر عرصه‌ای نتیجه‌ی تحقیق خوب است و همچنین از طرفی تلاشی برای ایجاد خودباوری و ترویج مصرف محصولات داخلی است و در این زمینه دانشمندان، محققان و دانشجویان باید تلاش کنند که تا حد امکان از محصولات ساخته‌های داخلی استفاده کرده و تولید کنندگان و ارائه‌ کنندگان خدمات نیز در کیفیت محصولات خود بیافزاید.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران با بیان این که برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی‌های کلیدی و ارائه‌ی پوسترها از جمله فعالیتهایی است که در این کنگره انجام می‌شود عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری و در این دوره از کنگره‌ ژنتیک شاهد رشد خوبی از نظر تعداد مقالات هستیم اما از طرف دیگر دو اشکال بر مقالات دریافتی وارد است یکی این که غالب مقالات ارائه شده از عمق علمی کافی برخوردار نیستند و بسیاری فعالیتهایی را ارائه کرده‌اند که نتیجه تحقیق ارائه شده در بهترین شرایط مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند. شاید عامل اصلی، کمبود شدید بودجه‌های پژوهشی باشد چرا که پروژه‌های عمق‌دار نیازمند هزینه‌کرد بودجه‌های خوب و کافی است.

زینلی در ادامه با اشاره به این که مقالات دریافتی کمتر از اساتید و دانشمندان کشور بوده و بیشتر ارائه‌دهندگان دانشجویان هستند، تصریح کرد: از ابتدای فراخوان ارسال مقالات تا پایان مهلت آن هزار و 26 مقاله در محورهای این کنگره به دبیرخانه واصل شد و نهایتا با حداقل سه داوری بیش از 960 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. از این میان یکصد و 60 مقاله برای سخنرانی و ارائه شفاهی و مابقی برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

در ادامه روزهای برگزاری این کنگره، پژوهشگران به ارائه نتایج دستاوردهای خود در قالب سخنرانی و نصب پوستر پرداختند و چندین کارگاه و جلسه هم اندیشی و جلسات مجمع عمومی و انتخابات انجمن ژنتیک ایران نیز در حاشیه این کنگره برگزار شد و اعضای جدید هیات مدیره و بازرس این انجمن نیز انتخاب شدند.

در مراسم اختتامیه آقای دکتر صالحی، دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران، ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری کنگره و تلاش هایی که طی ماه های اخیر در جهت برگزاری آبرومند این کنگره صورت گرفته بود، از زحمات گروه اجرایی و حضور شرکت کنندگان در این کنگره سپاسگزاری نمود.

در این مراسم ضمن تقدیر از دو پیشکسوت علم ژنتیک یعنی آقایان دکتر نوری دلوئی، بنیانگذار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر محمد مقدم، استاد شناخته شده ژنتیک گیاهی، همچنین از سخنرانی ها و پوستری برتر و برخی افراد کمیته اجرایی نیز تقدیر شد.

در بخشی از مراسم اختتامیه دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران، به دلیل همزمانی روز آزادی خرمشهر با این مراسم، ضمن تقدیر از حماسه آفرینان آزادی خرمشهر، برندگان مسابقه حماسه سوم خرداد معرفی و حضار از بیانات آقای دکتر تولایی، عضو هیات مدیره انجمن در این زمینه بهره مند شدند.

نهایتاً دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران با صدور قطعنامه و عکس یادگاری برگزار کنندگان به پایان رسید.


سرآغاز گفتار نام خداست که رحمتگر مهربان خلق راست

قطعنامه دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران

بااستعانت از خداوند متعال،نظر به جایگاه ویژه ژنتیک در ایران باستان و با توجه به تقارن سالروز مبارک فتح خرمشهر با این کنگره و اینکه ایران دارای جایگاه ویژه‌ای از ذخایر تنوع ژنتیکی می‌باشد،دوازدهمین کنگره‍ ژنتیک ایران به همت انجمن ژنتیک ایران از اولتا سوم خرداد ماه 1391 در دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیش از 1100 نفر از اعضای هیأت علمی، محققان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی برگزارشده و در حالی به کار خود خاتمه می‌دهد که؛ در طی این سه روز تعداد 10 مقاله کلیدی،130سخنرانی علمی )در چهار شاخه ژنتیک انسانی، گیاهی، جانوری و ریزسازواره) و962مقاله بصورت پوستر ارایه شد. علاوه برایندر این کنگره 3 میزگرد و هم‌اندیشی، 4 کارگاه تخصصی و نیز نمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی برگزار شد و انتظار می‌رود این رویداد بزرگ علمیزمینه‌ای مناسب در جهت ارتقای سطح فعالیت‌ها و کوشش‌های علمی و تحقیقاتی محققان و متخصصان عزیزمان در زمینه علم ژنتیک و بکارگیری آن در جهت رفع نیازهای ملی را فراهم نموده باشد.

کمیته تدوین قطعنامه پس از کسب نظرات متخصصان و جمع‌بندی پیشنهادهای ارایه شده که اهم آنها به شرح زیر در جلسه اختتامیه کنگره به سمع و تایید شرکت کنندگان محترم رسید از مقامات مسئول به ویژه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان کشور می‌خواهد تا در جهت تحقق مصوبات این قطعنامه علاوه بر عنایت خاص اقدامات عاجل را مبذول دارند.

1- ایجاد شبکه‌ای ملی جهت شناسایی، حفاظت، بهره‌برداری از ذخایر توارثی، ارائه خدمات در سطح ملی و اختصاص ردیف بودجه خاص و امکانات کافی مورد تاکید جدی می‌باشد.

2-نهادینه کردن استفاده از نظرات انجمن‌های علمی در کلیه مراجع تصمیم‌سازی مرتبط کشور.

3- با عنایت به نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و در راستای اسناد بالادستی نظام،بویژه اهداف سند چشم انداز 1404، نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنج ساله توسعه و سند توسعه زیست‌فناوری، اجرای قوانین راهگشا در بهره‌مندی از تخصص پ‍ژهشگران و منابع ژنتیکی کشور از جمله قانون ملی ایمنی زیستی و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مورد تاکید می‌باشد.

4- اصلاح قوانین بازدارنده مانند مستثنی نمودن ثبت مالکیت فکری موجودات زنده و اجزای آنها و فرایندهای زیستی (بند د ماده 4 قانون ثبت اختراعات) که موجب به تاراج رفتن ذخایر توارثی و عدم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های زیستی شده است و وضع قوانین مترقیجهت جلوگیری از آسیب‌های بیشتر را تاکید می‌نماید.

5- فراهم ساختن شرایط استفاده از محصولات تراریخته حاصل از پژوهش‌های بومی کشور جهت جلوگیری از واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته بخصوص در بخش کشاورزی (مانند روغن، برنج، ذرت، پنبه و سویا) مورد تاکید جدی می‌باشد.

در پایان تاکید می‌شود؛ انجمن ژنتیک ایران به منظور تضمین عملی مفاد این قطعنامه اقدامات و پیگیری‌های لازم را به عمل آورده و نتایج اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات این قطعنامه را به اطلاع اعضاء محترم انجمن برساند تا در مجمع عمومی آتی انجمن مورد ارزیابی قرار گیرد.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD