فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


کشفیات جدید در زمینه دلیل بیماری MS
در تاریخ دوشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط kasra

اخبار علمی
دانشمندان می‌گویند مکانیسم جدیدی را در داخل سلول شناسایی کرده‌اند که می‌تواند علت ایجاد بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) را توضیح دهد. آنها امیدوارند این کشف به یافتن درمان تازه‌ای برای این بیماری سیستم ایمنی کمک کند.

محققان دانشگاه اکزتر انگلستان و آلبرتای کانادا -که تحقیق خود را در نشریه التهاب اعصاب منتشر کردند- متوجه شدند پروتئینی به نام Rab۳۲ به میزان بسیار زیادی در بافت مغز مبتلایان به ام‌اس وجود دارد در حالی که این پروتئین در افراد سالم دیده نمی‌شود.

پژوهشگران سپس دریافتند هر جا که Rab۳۲ وجود دارد، باعث می‌شود بخشی از سلول که در خود کلسیم ذخیره می کند بیش از حد به میتوکندری نزدیک شود. به این ترتیب ارتباط این دو بخش مختل می‌شود. اختلال در منبع کلسیم سلول، کار میتوکندری را مختل می‌کند. نتیجه آسیب دیدن سلول‌های عصبی و بیماری ام‌اس است.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا این همه پروتئین Rab۳۲ در مغز مبتلایان به ام اس تجمع پیدا می‌‌کند اما فکر می‌کنند اگر پروتئینی پیدا کنند که بتواند Rab۳۲ را هدف قرار دهد، ممکن است درمان ام‌اس را یافته باشند.

پروفسور پل اگلتون استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اکزتر می گوید: "تاکنون تمام درمان‌ها برای رفع علائم بوده و چون علت دقیق بیماری را نمی‌دانیم تحقیقات هم در این زمینه محدود بوده است... اما این یافته جدید و هیجان‌انگیز راهی تازه را در تحقیقات باز کرده است. این مرحله حیاتی است، و امیدوارم به درمان تازه و موثری برای ام‌اس ختم شود."

ام‌اس که دو و نیم میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند معمولا در دهه بیست یا سی زندگی ظاهر می‌شود و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است. علت این بیماری ناشناخته است. به دلیلی نامعلوم، سیستم ایمنی بدن به رشته‌های اعصاب حمله و آنها را تخریب می‌کند. رشته‌های اعصاب در بدن مثل سیم برق هستند. سیم برق یک رشته هادی جریان برق در وسط دارد که کار هدایت الکتریسیته را انجام می‌دهد و روی آن پوششی لاستیکی قرار دارد که از سیم محافظت می‌کند. در بدن هم همین طور است، روی رشته عصبی را لایه‌ای محافظ به نام میلین می‌پوشاند. در بیماری ام‌اس، سیستم ایمنی به دلایل ناشناخته، ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی، به این غلاف میلین حمله کرده و آن را تخریب می‌کند.

این تخریب علاوه بر اینکه خود عصب را در معرض آسیب قرار می‌دهد هدایت جریان الکتریکی در عصب را هم مختل می‌کند، مثل سیم برقی که عایقش کنده شده و دچار اتصالی می‌شود. این باعث می‌شود اعصاب نخاعی و مغزی که دیگر لایه محافظ ندارند به تدریج دچار تحلیل و تخریب شوند که نتیجه آن معلولیت‌ و ناتوانی‌های مختلف است.

در حال حاضر برای بسیاری از مبتلایان به ام‌اس درمان مناسبی وجود ندارد و این بیماران زندگی‌ای دشوار و غیرقابل پیش‌بینی دارند.

در ایران افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به ام‌اس در سه دهه اخیر باعث نگرانی شده است. تحقیقات مختلف میزان شیوع بیماری را در ایران را متفاوت گزارش کرده‌اند اما به نظر می‌رسد در مجموعه میران شیوه در ایران بطور متوسط ۴۵ در صدهزار باشد (در قیاس با ۱۶۴ در صد هزار در انگلستان). زنان تقریبا سه برابر مردان در ایران به ام‌اس مبتلا می شوند. در بین استان‌های کشور شیوع بیماری در استان اصفهان به میزان قابل توجهی زیاد است و حتی نزدیک به دو برابر متوسط کشوری است. کمترین شیوع ام‌اس در ایران در استان سیستان و بلوچستان است.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD